Seneste nyheder

(Klik for ældre nyheder)

21.01. 2021  

 

60 år DJK - Dansk Jernbane-Klub - 15. januar 2021

DJK har holdt 60 års fødselsdag den 15. jan. dog i år uden en stor fest eller udflugt pga. corona restriktioner.

DJK er den forening, som "ejer" Djurlands Jernbanemuseum siden 2007. Museet er en selvstænding afdeling under klubben med egen driftsudvalg. 

Klubben blev stiftet i 1961 af en gruppe jernbaneentusiaster under et møde på Københanvns Hovedbanegård, for at i fællesskab at kunne dyrke deres hobby med de "store" tog og endda måske drive en rigtig veteranjernbane. Det lykkedes så senere med banen Maribo-Bandholm som den første. Senere kom Mariagerbanen, Bloustrødbanen, Veterantog Vest i Bramming, Vestsjællands Veterantog i Høng, MY veterantog i Hundested, Limfjordsbanen i Aalborg til. Efter vores museum kom til i klubben er også en arbejdsgruppe i Gedser Remise (H 783) kommet til som det sidste  for et par år siden. 

Det er en stor fordel for museet at være med i en større klub, hvor der kan udveksles erfaring, materiel og meget meget mere.

ALLE kan være med i DJK. Kontingent er kr. 545,- pr. år og for det får du bla. et flot medlemsblad 6 gange pr. år, et internt medlemsblad 4 gange pr. år og klubfordele såsom gratis adgang til veterantogsture og museum. Klik næmere her for mere info.

Tillykke med de 60 år ! 

 
10.01. 2021  

Nye gamle sporskifter Januar 2021

I de sidste dage af 2020 er der kommet nyt til museet. Museet har fået rådighed over et par nye gamle sporskifter, så der kan lægges spor til og i den planlagte (2-3 år frem) museumsudvidelse. 


Sporskifterne ankom en sent aften i december

Et af de nye gamle sporskifter. Bemærk at sporskiftet kun har én "tunge" i højre side i stedet for de normale to. Det er forholdsvis sjældent. Sporskiftet ved indgangen til museets område er også éntunget.


Sporskiftet er delt i tre dele på langs dengang det blev taget op, og skal repareres/samles igen før det kan lægges i i det eksisterende sidespor.


Fabriksskilt - bygget i Århus 1968.
Til de teknisk interesserede: IV betyder "Overbygning IV" dvs. skinnerne vejer 37 kg/m. 1:6,5 angiver vinklen (ved 6,5 m ud, 1 m til venstre (ca. 9 grader))

 

 

 
03.09. 2020  

Museet i radio og på TV - august-november 2020

Der har været flere medier på museumsbesøg i august.  Nogle optagelser er allerede sendt - andre er på vej. Herunder finder du links til programmerne.

Syddjurs Lokalradio/Radio Rønde var på besøg 6.8.2020 og har sat en fin udsendelse sammen af interviews og fed jernbanemusik. Klik på denne link for at høre hele udsendelse (åbner nyt vindue). Den blev sendt søndag d. 16.8.2020 og bliver garanteret genudsendt.

TV2 Østjylland var også på besøg både hos os og ved vores søsterklub i Danske Jernbane-Klub: Mariager-Handest Veteranjernbane og sendte et ca. 7 min lang indslag i de østjyske regionale nyheder søndag 23.8.2020 under "Kultur". Torben Bay-Johansen som er hovedmedvirkende i udsendelsen er aktiv både hos os på museet og på banen i Mariager. 

Tryk på dette link for at se udsendelsen, eller dette link.

LTV OJ - Lokal TV Østjylland - som sender på "Kanal Østjylland" var også på besøg i august og er ved at klippe optagelserne til nogle færdige programmer.

Den første smagsprøve kunne ses her med dette link.

Det er 9 udsendelser tilgængelige (½ time hver !) på videotjenesten VIMEO med følgende links:

Video nr. 29 (uge 40 2020): Introduktion til museet og museet udenfor.

Video nr. 30 (uge 40 2020) : Fortsættelse af museet udenfor.

Video nr. 31 (uge 41 2020): Fortsættelse af museet udenfor 2

Video nr. 32 (uge 41 2020): Museet indefor remisen

Video nr. 33 (uge 42 2020): Museet indenfor remisen fortsat

Video nr. 36 (uge 43 2020): Museet indenfor remisen fortsat

Video nr. 41 (uge 44 2020): Museet indenfor udstilling 

Video nr. 42 (uge 44 2020): Museet indenfor udstilling fortsat

Video nr. 43 (uge 44 2020): Museet indenfor udstlling fortsat + modelbane

 
02.10. 2020  

Gammel vognkasse til museet september 2020 (FE 4920)

I august 2020 kontaktede en familie på Vestbakken i Ørum Djurs museet. De havde en vognkasse (en gammel personvogn uden hjul) stående i deres have, som havde været i familiens eje i mere end 60 år, men den skulle fjernes fordi man gerne ville bygge et nyt hus på grunden.
Museet fik tilbud at få vognkassen mod at betale en andel i transporten. Inden da ville familien sørge for at alt inventar og indvendig beklædning/isolering vil blive fjernet. Hvis museet ikke havde interesse, ville vognkassen blive helt ophygget. Efter nærmere rådslagning i bestyrelsen sagde vi ja. 

Herunder vises billeder fra klargøring og transport til museet. Efterfølgende har familien betalt hele transporten, så vi har fået vognkassen helt uden omkostninger for museet. Mange tak for det.

Da familien fjernede den første indvendige beklædning dukkede vogntype (litra) og nummer op på brugsanvisningen til kakkelovnen: FE 4920 (som før 1941 havde nummer FE 12130). Vognen blev bygget has Scandia i Randers i 1928. Vognen var en såkaldt "bivogn", en lettere vogn end sædvænlig, som kunne trækkes af en motorvogn (personvogn med motor)

Museet har ingen planer om at genopbygge vognkassen til en personvogn på hjul igen.
Vognkassen skulle i første omgang bruges til reservedele for vogne som kører hos andre veteranbaner indenfor Dansk Jernbane-Klub.

Der findes dog endnu en undervogn til denne type personvogne (jernunderstel med hjul) hos en jernbaneklub i Køge som museet har fået tilbud. Så hvis man vil genbygge en gammel personvogn så er muligheden der endnu. Eneste anden vogn af samme type findes på Jernbanemuseet i Odense med nummer FE 4930. Den er i fin stand.

 

 


FE 4920. Nummeret på vognen.

 


En del indvendig beklædning skulle fjernes, så vognen ville blive lettere.

 

Transporten (alle fotos: Asger Chr.)


Eneste mulighed til at komme på landevejen var over marken.


Igennem Ryomgård centrum


Op på museets fladvogn


Bjarne lapper hullet i siden.

 

 

 
27.05. 2020  

Tankvogn fra Aarhus Oliefabrik skal sættes i stand - April 2020.

På museets område har der siden 2014 holdt en rusten tankvogn fra Aarhus Oliefabrik.Den er den sidste af ialt 30 tankvogne som fabrikken har haft.

Men nu vil museet begynde med en istandsættelse, så den kommer til at ligne sig selv igen. Den skal dog ikke kunne køre igen på de "lange skinner". Det vil desværre være for dyrt. 

Den har fået fjernet de typiske navneskilte med "AARHUS OLIEFABRIK A/S" og de øvrige tavler langs med siderne. Derefter er den spulet ren for grønne alger. Navneskiltene og de øvrige tavler er temmelig angrebet af rust og med store huller og skal repareres. 

Arbejdet kommer nok til at foregå over et år eller to eller tre. Vi kan kun arbejde udendørs (til skiltene m.m. har vi dog et værksted). 

For en nærmere beskrivelse af tankvognen, ældre og nyere billeder : klik her.  Vi vil forsøge løbende at indsætte nye billeder, som arbejdet skrider frem.

Hvis du har lyst til at være med, ved at banke rust, male, svejse, reparere skilte osv. og dermed få en flot tankvogn igen som kan bevares for eftertiden, så sig til. 


April 2020


Afmonterede navneskilte


Algefjerning


Lidt meget rust i toppen


Et kig ned i tanken. Man kan se en skvalpeplade og varmerør i bunden.


Helt afpillet

 
24.05. 2020  

Sneploven fra Randers-Hadsund banen fylder 100 år i 2020

I anledning af sneplovens 100 års fødselsdag i år, har sneploven i april-maj 2020 fået malet hele forsiden, så den næsten står som ny !


Sneploven har lige fået den sidste grundmaling. Kun dækmalingen mangler endnu.

Færdig 3.6.20

Yderligereoplysninger om sneploven findes på denne hjemmeside. Tryk her for en hurtig genvej.