
Her kan du læse historien om Djurslands Jernbanemuseum, fra etableringen i 1981 frem til i dag.
Museet er gået i gang med at renovere "hovedsporet" der forbinder museet med resten af spornettet (via Letbanen) og som leder op til remisens drejeskive.
Sporet er gammelt - vi formoder at det sidst er vedligeholdt i 1950' erne eller før, i forbindelse på forlængelsen af drejeskiven lige efter 2. verdenskrig.
Svellerne (af bøgetræ) ligger i grus, som man brugte dengang. Senere blev der brugt ral og idag bruges der normalt granitskærver.
Museet råder ikke over store maskiner, så meget arbejde foregår på gammeldags maner med håndkraft. Se billederne.
Sporet er delt op skinnestykker á 12 m. På de første 12 m før drejeskiven er skinnerne nu fjernet og alle dårlige sveller skal udskiftes.
Rester af en svelle
Underlagsplader (jernplade mellem skinne og svelle) skal renses for rust
August 2022: Første stykke er færdig og skinnerne skal skrues af på næste stykke med en skruemaskine
2. Stykke. Skinnerne er fjernet og 5-15 cm tyk græs/muldlag fjernes
Nyere, men brugte, sveller er lagt ind, skinnerne boltet fast og nu justeres højden med kraftige donkrafte, inden svellerne "understoppes" så de ikke svæver i luften
Starten af sept. 2022. 3.stykke. Krumningen er justeret ind, ved at trække i skinnerne fra siden. Skinnerne mangler her at bilve skruet fest og justeret i højden.
Oktober. Snart færdige med 4. stykke - Dronebillede Asger Chr.
November. Vi har sprunget et stykke over og begyndt på 6. sporstykke lige før og over askegraven.
Snart færdige. Kanten gøres pænere.
December - Vi er begyndt på 5. stykke.
.
Vinteren med frost sætter en pause på arbejdet.
Lasker (som samler skinnestykker) monteres på hver side.
Sidste arbejdsdag på året bliver vi færdige med 5.stykke. Ved siden af sporet de gamle sveller.
Efter nytår 2022 blev der ryddet op og indlagt mere ral omkring askegraven. Nu er 1. del af projektet helt færdig.
Engang var der telefonbokse alle vegne, men nu er der kommet én på museum.
Vi fik i sommerens løb en telefonboks foræret og den er nu sat op på sin endelige plads på museet.
Man kan dog desværre ikke ringe fra den.
Vognkassen fra bivogn FE 4920 bygget på Scandia i 1926 måtte desværre fjernes helt efter den har stået på museets område i godt 2 år.
Vi har ikke plads og mulighed på museet for at gå igang med en omfattende restaurering.
Heller ingen andre veteranbaneklubber eller jernbanemuseer i Danmark havde mulighed for det - vi har undersøgt det.
Vogne måtte derfor ophugges. Inden dette, skulle der dog tages en del reservedel fra vognen. En dag i september mødte 4 mand fra søsterklubben Limfjordsbanen i Aalborg op hjalp os med at gøre det. De har gamle personvogne bygget i træ der ligner denne.
Se billederne herunder.
Vognkassen, som står ovenpå en godsvogn, køres lidt længere hen af sporet, så der er god plads.
Næsten alle vinduer er taget ud. De kan bruges igen, ligesom en del af den udvendige beklædning som er dyrt teaktræ.
Et kig indvendig. Der arbejdes med bajonetsave og brækjern. Udenfor står trailere klar til at køre på genbrugspladsen eller til Aalborg med reservedele.
Til sidst blev vognkassen væltet af godsvognen.
Og endte til allersidst helt på hoved.
Dagen efter var den skilt helt af. Dette er de sidste rester der skal på genbrugspladsen. På museet har vi dog også gemt noget af teaktræet.
Flere oplysninger om postvognen, klik her DJBM - Postvogn DO 5604
Postvognen har stået under en presenning på museets område sinde 2017, men nu skal der ske noget. Vi har ikke noget overdækket værksted, hvor vi kan arbejde i tørvejr, så vognen bliver (er nødt til at blive) under presenningen, mens arbejdet foregår.
Vognen er nu opstillet foran remisen
Trinbrætter er nødt til at blive lavet først, da de er så dårlige, at man kan risikere at træde igennem
Nye trinbrætter !
Tankvognen har fået noget af sit gamle udseende tilbage, men som man kan se, mangler der en del arbejde endnu.
Få mere at vide om tankvognen ved at klikke her.
Maj 2022
April 2020
Ny trinbræt/gangbro. De gamle var rådnet helt væk.
Museet er begyndt på renovering af drejeskivens kanter. Kanterne hvorpa de 2 x 3 spor til og fra drejeskiven hviler på, består af beton med et lag tungt trætømmer ovenpå. Disse er lavet af almindelige træsveller, som i tidens løb næsten helt var "forsvundet" p.g.a. råd i træet. For at skinnerne ikke skulle bøje nedaf, når et tungt lokomotiv eller en jernbanevogn passerede, var der blot placeret træklosser under.
Renoveringen kan ses i billederne herunder.
Kanten graves fri
Drejeskivens gamle kant. Træet er råddent væk. Skinnerne er klodset op.
Den første nye svellekant er placeret.
Hele siden mod remisen er færdig. De mangler at blive sat fast med jernkiler og skinnerne skal sikres med svelleskruer.
Kanten i den anden side er delvis gravet fri.
Egnede sveller skal findes i bunken. De ligger selvfølgeligt nederst :-(
I denne side skal også den første svelle efter drejeskiven skiftes ud p.g.a. råd.
Den bliver her skubbet på plads, men skal først skæres i længden.
Det færdige resultat på remise siden
Det færdige resultat på den anden side
Også løbeskinnen blev gravet mere fri igen. Et tungt arbejde.