Seneste nyheder

(Klik for ældre nyheder)

21.06. 2022  

175 år jernbaner i Danmark fejres 26. juni 2022

 

I anledning af det er 175 år siden at den første jernbane åbnede i kongeriget Danmark fra København til Roskilde er de fri adgang til museet søndag d. 26. juni. 

Samtidig er det muligt at tegne et DJK medlemskab for kun kr. 175 for resten af året 2022 (normalpris: kr. 595/år - for 2023: kr. 605/år - reducerede priser for husstandsmedlemmer og juniorer).

DJK - Danmarks Jernbane-Klub - er den forerning der ejer og driver museet idag. Alt arbejde foregår ved hjælp af frivillige.  

 

 

 
18.05. 2022  

Tankvogn Aarhus Oliefabrik har fået navnekilte og trinbrætter igen. Maj 2022

Tankvognen har fået noget af sit gamle udseende tilbage, men som man kan se, mangler der en del arbejde endnu.

Få mere at vide om tankvognen ved at klikke her.


Maj 2022


April 2020


Ny trinbræt/gangbro. De gamle var rådnet helt væk.

 

 
18.05. 2022  

Museet gøres klar til åbning. Maj 2022

Efter en lang efterår og vinter skal museet gøres klar igen til åbning. Vi er på museet året rundt, men en ekstra forårsrengøring skal der til, både ude og inde.

Modelbanen blev også gjort klar, men et billede mangler desværre.


Alt materiel der kan flyttes, er kørt ud.


Remisen spules.


Nye blomster i blomsterkasserne.


Også perroncarren, som er kommet langt med renoveringen, bliver vasket.


Tankvognen skulle vendes, men drejeskiven satte sig fast. Det blev løst.


Et par løse bolte skulle også strammes.

 
01.02. 2022  

Renovering af drejeskiven - november 2021 - april 2022

Museet er begyndt på renovering af drejeskivens kanter. Kanterne hvorpa de 3 spor til og fra drejeskiven hviler på, består af beton med et lag tungt trætømmer ovenpå. Disse er lavet af almindelige træsveller, som i tidens løb næsten helt var "forsvundet" p.g.a. råd i træet. For at skinnerne ikke skulle bøje nedaf, når et tungt lokomotiv eller en jernbanevogn passerede, var der blot placeret træklosser under.

Renoveringen kan ses i billederne herunder.


Kanten graves fri


Drejeskivens gamle kant. Træet er råddent væk. Skinnerne er klodset op.


Den første nye svellekant er placeret.


Hele siden mod remisen er færdig. De mangler at blive sat fast med jernkiler og skinnerne skal sikres med svelleskruer.


Kanten i den anden side er delvis gravet fri. 


Egnede sveller skal findes i bunken. De ligger selvfølgeligt nederst :-(


I denne side skal også den første svelle efter drejeskiven skiftes ud p.g.a. råd.
Den bliver her skubbet på plads, men skal først skæres i længden.


Det færdige resultat på remise siden


Det færdige resultat på den anden side


Også løbeskinnen blev gravet mere fri igen. Et tungt arbejde.

 
03.10. 2021  

Nyt arbejde på museet - perronvogn sættes i stand - fra september 2021

Tidligere i udstillingen og senere I museets garage har der stået en perronvogn, også kaldet perroncar, som kunne trække bagage - og postvogne på banegårdens perronner. Den skal nu sættes i stand, dvs. den skal forsøges at kunne køre igen. 

 


Der skulle en kran til for at trække den ud fra dens mangeårige opbevaringssted

 
01.02. 2022  

Fra oliefyr til varmepump - januar 2022

Oliefyret var gammelt og det blev lidt dyrt med fyringsolien. For også at komme med et beskedent klimabidrag besluttede vi på museet at skifte fyret ud med en varmepumpe. Vi regner med at kunne spare en del på varmeregningen. Det blev installeret og tilsluttet direkte på det eksisterende varmeanlæg.  


Ud med fyret.


Ikke mere sod og CO2 m.m. fra vores skorsten.